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A further reference to the chart will show, midway between the plotted positions of the Californian and Titanic, a plotted "hypothetical position of the Californian." With the hypothesis that the Californian was in this plotted position, a dotted line is drawn on a bearing SSE given by the master of the Californian as the bearing in which he sighted a large steamer. This dotted line is drawn to intersect the track of the Titanic. A line parallel thereto is drawn to also intersect the track of the Titanic at a point at which the Titanic appears to have been at 10:06 P.M., New York time, April 14—at 11:56 P.M. of that date by the Californian's time—at which time the large steamer is testified to have been seen by Ernest Gill, of the Californian. It thus appears that the bearings of the steamer given by the master of the Californian and the testimony of Ernest Gill of that ship will fix the Californian's position near or about the hypothetical position shown on the chart, if the lights seen on that ship were those of the Titanic. A still further inspection of the chart will show that the Californian, if located in the position given by the master thereof, could have reached the scene of the disaster in about two hours, and, if located in the hypothetical position shown on the chart, the Californian certainly could have reached the Titanic in a little over an hour after she struck. The evidence taken in the hearings shows that the Titanic floated for two and a half hours after she struck the barrier.
JOHN J. KNAPP.
I invited especial attention to that part of the memorandum referring to the hypothetical position of the Californian, as shown on that chart, and, in connection therewith, it is desirable to explain that the arcs of circles drawn about the position of the steamship Titanic and about the position of the steamship Californian were drawn to graphically illustrate the testimony of certain witnesses before your committee. |
Une autre référence au graphique montrera, à mi-chemin entre les positions tracées du Californian et du Titanic, un tracé "position hypothétique du Californian." Avec l’hypothèse que le Californian était dans cette position tracée, une ligne pointillée est tracée sur un relèvement SSE donné par le commandant du Californian comme le relèvement dans lequel il a aperçu un grand vapeur. Cette ligne pointillée est tracée pour croiser la trajectoire du Titanic. Une ligne parallèle est tracée pour croiser également la trajectoire du Titanic à un point où le Titanic semblait être à 22h06, heure de New York, le 14 avril, à 23 h 56, à l’heure du Californian, le grand vapeur aurait été vu par Ernest Gill, du Californian. Il apparaît donc que les relèvements du vapeur donnés par le capitaine du Californian et le témoignage d’Ernest Gill de ce navire fixeront la position du Californian près ou pas trop loin de la position hypothétique indiquée sur la carte, si les lumières de ce navire étaient celles du Titanic. Une autre inspection de la carte montrera que le Californian, s’il se trouvait dans la position indiquée par le capitaine, aurait pu atteindre le lieu de la catastrophe en environ deux heures, et, s’il se trouvait dans la position hypothétique indiquée sur la carte, le Californian aurait certainement pu atteindre le Titanic dans un peu plus d’une heure après qu’il ait heurté l’iceberg. Les témoignages recueillis lors des audiences montrent que le Titanic a flotté pendant deux heures et demie après avoir heurté la barrière.
JOHN J. KNAPP.
J’ai demandé une attention particulière à cette partie du mémorandum se référant à la position hypothétique du Californian, comme indiqué sur ce graphique, et, à cet égard, il est souhaitable d’expliquer que les arcs de cercles dessinés sur la position du vapeur Titanic et sur la position du vapeur Californian ont été dessinés pour illustrer graphiquement le témoignage de certains témoins devant votre comité. |
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